Efter lovet kommer vi att ha vissa dagar med "lektionsvärdar" och kanske även "rastvärdar", och då tänker jag inte på oss pedagoger utan på att ge eleverna ett utökat ansvar både på raster och i klassrummet. (Självklart med mig eller annan pedagog som överordnad).
Det kan missbrukas om alla inte är införstådda i uppdraget, men görs det på rätt sätt tror jag att det kan få en väldigt positiv effekt!
Tanken är att dessa Hjälpredor ska hjälpa mig med ordningen och arbetsron samt stötta sina klasskamrater när de har frågor och behöver hjälp. På så vis får fler hjälp snabbare när de räcker upp handen, och de ser fler sidor av sina klasskamrater. Samt många fler goda effekter därtill.
En s.k. Hjälpreda behöver inte jobba i boken på utsedd lektion utan lär sig istället genom att hjälpa andra.
Vad tror ni? Kan det funka?
Jag är helt övertygad om att man växer med ansvar om det dels är frivilligt, dels uppnåeligt.