På SO idag ska vi se en film om djurlivet vid Japans kust. (Japan är förövrigt på tapeten några veckor framöver).
Jag tycker att det är bra att vänja eleverna vid kunskapstester, och därför ordnar jag så kallade "Hängde du med"-prov. Snarare för att det ska vara roligt att svara rätt än att det ska vara kluriga frågor.
Jag vill att de ska lära sig tänka kreativt/utveckla sin kreativitet och därför utformar jag proven så att de utmanar elevernas olika sinnen, men utan att det bli för svårt. Bilderna hjälper tex eleverna att minnas bättre än om det bara vore text. Jag går igenom varje fråga med hela klassen och det gäller så klart att lyssna och hänga med.
Exempel på frågor:
Minns du vad det var för färg på Jättehavsörnens näbb och klor? Måla på bilden!
Vad äter Jättehavsörnen? Rita på bilden vad du tror den har fångat!
Knölvalen behöver en stor stjärtfena för att kunna simma snabbt, rita klart valen på bilden!