Den 1 januari 2014 kommer den sista kommunala skolan i Hagalund att läggas ner.
Beslutet är taget om nedläggning av Fridhemsskolan.
Tisdagen den 29 oktober blev personal informerade av rektor Susanné Jonsson och skolchef Patrik Forshage att Fridhemsskolan kommer att "flyttas över" till Skytteholmsskolan den 1 januari 2014, dvs om ganska exakt två månader finns inte längre någon kommunal skola i Hagalund.
Alla befintliga klasser som då är i mitten av läsåret flyttas över från Fridhemsskolans lokaler till Skytteholmsskolan och förhoppningen är att förskoleklasserna samt ettorna ska flyttas över i befintligt skick, alltså med samma pedagoger och klasslärare som innan. Detta är förstås beroende av hur många elever/vårdnadshavare som väljer att fortsätta i sin klass på Skytteholmsskolan, framför andra skolor i Solna. Är elevtappet stort kan det tänkas att grupperna måste splittras och nya klasser bildas.
Trots att en eventuell nedläggning har varit på tal en längre tid har alltså inga beslut offentliggjorts förrän nu i slutet av oktober, mitt i ett läsår. Personalen har fram till i tisdags ombetts fortsätta sitt arbete som om en nedläggning inte är nära förestående och ignorera envisa "rykten" som säger motsatsen. Smart tänkt att släppa bomben nu av ansvariga, och då syftar jag inte på rektorerna som i det här fallet till största delen bara är budbärare. Man gör det alltså så besvärligt som möjligt för vårdnadshavare att inte flytta med sina elever.
Men, med det definitiva beslutet i ryggen ska vi naturligtvis blicka framåt med tillförsikt, och jag påstår inte att en överflyttning till Skytteholmsskolan måste vara direkt dålig. För mig personligen är det trevligt att åter komma i kontakt med gamla arbetskamrater. Jag är lärare, dvs mitt uppdrag är att undervisa och se till att undervisningen når fram enligt Lgr 11, jag kommer att fortsätta undervisa på samma sätt i största möjliga mån oavsett lokal och område.
Praktiska detaljer vad gäller flytt av skola, förutsätter jag sköts på ett ypperligt sätt för att elevernas rätt till undervisning inte ska naggas i kanten det minsta. Här har ansvariga ett enormt ansvar att plåstra om såren och få verksamheten på fötter så snart som möjligt efter årsskiftet. När det är klart kan vi börja prata tillförsikt och förtroende igen.