Och ännu mer viktigt; hur de kan omsättas i praktiken.
Jag började med att dela in målen i något mindre beståndsdelar. Det är omöjligt att arbeta med målen så som de ser ut just nu utan att dela upp dem, både för mig och för eleverna. Jag kan inte bedöma efter den sortens övergripande syfte och mål. Eleverna måste få känna sig sedda och hörda och uppskattade även för de små delmålen och framförallt måste de förenklas och omsättas i något konkret som vem som helst kan begripa. Ingen är behjälpt av tjusiga ord om inte alla förstår.
Sen återstod bara hur jag skulle få med eleverna på tåget... Hur skulle jag få dem motiverade? I min förra klass arbetade jag med Kodknäckare och nu var det dags för en uppgradering. Jag behövde ett system som inte på något sätt skulle gå att liknas vid det kollektiva "Om alla sköter sig får ni se film på fredag"-konceptet. Jag behövde ett slags individuellt belöningssystem som inte uteslöt någon, som inte bidrog till kollektiv bestraffning, där en vinst för en elev inte innebär en förlust för någon annan. Nya Språket Lyfter är ett bra underlag, men lite... tråkigt kanske? (Varför måste vi bli så tråkiga så fort vi blir äldre?)
Berättelser har alltid intresserat mig. Likaså olika spännande karaktärer. Karaktärer som gör tokiga saker frigör mig att prova nya saker och tänka utanför boxen. Det är precis vad jag vill att mina elever ska göra! Inte skriva av två meningar för att jag säger det. Inte sitta stilla och läsa två sidor för att jag säger det. Inte skriva en saga om ett troll för att jag säger det...
Elever behöver inte lära sig tänka utanför boxen, de behöver få veta att det är ok att fortsätta tänka som barn! Skolan ska vara en verktygslåda. En plats att inhämta information som går att använda utanför skolan. Inte tvärtom.
Och ja, slutligen. Därifrån var steget inte långt till; Gör som Alfabetaurus! Bli en Alfabetaurus för en timme! Hur skulle han göra nu?
Del av affisch där varje Kodknäckare presenteras.
Del av affisch där kunskapsmålen (som representeras av varje Kodknäckare) presenteras.
Ett av Kodknäckarkorten.
Kodknäckarkortets baksida, med delmål där eleven själv kan sätta kryss.