torsdag 5 november 2015

Ordjakt - ett sätt att arbeta med pussel!



Det här gjorde jag idag med ettorna i SVA:

1. Först får eleverna ett pussel att lägga tillsammans. Jag är med och benämner färger, former, saker osv ("Titta, här har vi en bit av en sandlåda, på vilken bit finns det bruna hörnet?")

2. Vi går igenom vad olika saker på bilden heter muntligt (eleverna säger efter).

3. Jag skriver orden på tavlan.

4. Eleverna får gå fram en och en och ringa in ett ord som kompisen ska läsa och hitta på pusslet.

5. Om ingen av eleverna förstår vad ordet betyder hjälper jag till med lite charader...

Det här kan man förstås variera i en evighet! Till exempel genom att utgå från saker som finns i klassrummet, välja en bild från nätet och visa den på Activeboarden, välja en sida i en bilderbok osv.
Eleverna måste prata och diskutera med varandra, de får lära sig att prata inför gruppen under lite mer avslappnande former, fröken får göra bort sig genom charader när de inte förstår något ord, de får en tydlig koppling mellan ord och bild, de får träna på att lyssna på varandra, de får lära sig samarbete när de gemensamt lägger pusslet och förhoppningsvis får de ha lite kul också.