När jag skrev deras berättelser skrev jag exakt som eleverna själva skrivit, med stavfel, versaler/gemener osv.
2. Sedan markerade jag i texten vad som behövde ändras, om det var en mening som jag inte förstod, om något inte hade ett sammanhang osv.
3. Jag skrev några punkter med ändringar som eleverna skulle göra.
4. När eleverna skrivit rent sina berättelser (på samma papper), fick de läsa sina berättelser för varandra. De fick upptäcka skillnaderna i sina båda texter. Förstod kompisen? Kunde kompisen se en tydlig början, ett problem, en lösning och ett relevant slut?
Idag är det FREDAG och veckans längsta lektion. Ovanstående punkter tog 60 minuter för eleverna och resterande 50 minuter fick de se en film med instruktionen "Leta efter de fyra punkterna i den här filmen! Början - Problem - Lösning - Slut"
Det gäller alltså att upptäcka saker i olika sammanhang. Allt har en berättelse, inte bara berättelser! Vi ska fortsätta arbetet nästa vecka och följa upp filmen!