Idag fick jag tipset om Parläsning av en kollega! Vilken strålande idé (att jag inte tänkt på det förr). Detta kommer vi definitivt att prova framöver! Tankarna for genast genom mitt huvud, att detta även skulle kunna vara något för fadderverksamheten?
Syftet med parläsningen skulle kunna vara att arbeta praktiskt med värdegrunden genom att lyssna på varandra och samarbeta kring en text, att träna upp sitt läsflyt, att öka läsförståelsen genom att kommunicera texten till varandra, att ge möjligheten till eleverna att läsa högt för någon (vid de tillfällen du inte har tjugo ögon, öron, armar och ben till förfogande...).
Eleverna behöver en varsin läsebok (olika går bra) och en klasskompis. Ett timglas i klassrummet kan vara bra för tydlighetens skull!
1. I fem minuter får den ena eleven lite kort beskriva sin bok och läsa för kompisen. Svåra ord som hen inte förstår eller kan läsa skrivs ner på ett papper.
2. Efter fem minuter byter man och den andre eleven berättar och läser högt.