tisdag 18 november 2014
Prov
Målen i varje ämne stäms av mot det jag undervisar i efter läroplanen (och målen i årskurs 2).
Jag förbereder eleverna redan nu inför nationella proven i årskurs 3, vilka är ganska omfattande.
Jag vill helt enkelt att de ska vänja sig vid prov och tester och lära sig att VISA vad de kan tydligt. Därav kan jag verka hård i min bedömning ibland. Men i skolan måste man visa vad man besitter för kunskaper, lika bra att lära sig det tidigt.
I detta ingår förstås läsförståelse och att skriva läsligt, vilket vi tränar mycket på just nu.
(Eleverna frågar ofta "Malin, får vi poäng? Är det här ett prov?" och jag har lärt mig att alltid svara "Ja" på den frågan, eftersom de tydligt visar mer engagemang då än om jag hade sagt "nej, bara för skojs skull". Det finns en röd tråd och en mening med allt vi gör.)
Proven och testerna behöver inte mer förberedelse än det jag ger eleverna i skolan plus elevernas läxor.
Det är både skriftliga, praktiska och muntliga prov. En bra bedömningsmall för mig som lärare när jag ska skriva omdömen, men även ett bra underlag för hur jag ska jobba gruppvis med klassen utifrån deras individuella behov.