Vi har gått igenom olika knep man kan ta till när man räknar tiotal och ental!
Tro nu inte att jag bara delar ut en stencil och räknar med att eleverna ska förstå vad det står (!)
Vi går igenom allt många gånger och på olika sätt, både teoretiskt och praktiskt. När jag skriver på tavlan har jag till exempel använt mig av grön och röd penna för att förtydliga.
Vi räknar tillsammans.
Alla elever får sedan räkna ut några tal åt mig på tavlan för att visa att de har förstått knepet.
Man måste förstås vara framme och hjälpa till lite här och där när det kör ihop sig men plötsligt strålar de till och säger "Aha! Nu förstår jag!" Det är kul!
Jag brukar ge små knep då och då och uppfattar det som att det uppskattas. Eleverna frågar ofta efter "svårare tal", "multiplikation", "högre tal", "division" osv och då är det bra att ha några knep i skjortärmen så det aldrig blir för svårt, trots att det är en utmaning.