Vecka 38 är det dags för utvecklingssamtal
Under utvecklingssamtalen får vi en chans att tillsammans se över elevens lärande, kunskapsmässigt och socialt. Vi får en möjlighet att se över skolans krav och förväntningar, elevens förväntningar och vårdnadshavares förväntningar. Nu under höstterminen gör vi en framåtsyftande planering, dvs vi planerar hur vi ska gå vidare under terminen för att nå målen vi sätter upp gemensamt. Under vårterminen gör vi en sammanfattning av hur det gått, dvs en skriftlig bedömning.
Vad är en IUP - Individuell utvecklingsplan, egentligen?
En IUP innehåller två delar; dels ett skriftligt omdöme, dels en framåtsyftande planering.
En framåtsyftande planering ska innehålla en utvärdering av (elevens) föregående termin "Hur gick det?", dels ett konstaterande av vart eleven står kunskapsmässigt i dagsläget "Var är vi?", några konkreta och för eleven och oss mätbara mål (utifrån Läroplanen) "Vart ska vi?" samt en lika konkret plan för hur eleven med stöd av oss ska ta sig dit "Hur gör vi?".
Till vänster ser du ett exempel på en mall för detta, som alltså ska fyllas i medsols och vid nästa planering utgöra startläge för vidare utvärdering och framåtsyftande planering. Man börjar alltid med den förra terminens utvärdering.
Likt pilarna i mitten ska lärandet hela tiden ta avstamp i hur det gick (sist vi tog tempen), vart vi är nu (när vi tar tempen idag), vad våra nya mål blir utifrån detta nuläge och utifrån målen i Läroplanen, och sist men absolut inte minst måste vi fundera ut en lämplig väg dit tillsammans med eleven.
Konkreta mål
Det behöver inte vara så krångligt, eller rättare sagt det ska inte alls vara krångligt. Ju tydligare vi beskriver målen, desto enklare att utforma vägen dit och göra utvärderingen av hur det gick. Exempel:
* Hur gick det? (sist vi tog tempen) - Eleven har lärt sig skriva läsligt på raden men behöver träna mer på mellanrum mellan orden i en mening samt stor begynnelsebokstav och punkt.
* Vart är vi? - Eleven skriver läsligt på raden med bra mellanrum men behöver fortfarande träna på stor begynnelsebokstav och punkt samt kommatering.
* Vart ska vi? - Eleven vill förbättra sin meningsbyggnad och kunna skriva egna berättelser.
* Hur gör vi? - Skolan ska erbjuda mer lästräning samt skrivuppgifter.
* Hur gick det? - Eleven har förbättrat sin meningsbyggnad och skriver egna kortare berättelser med början och slut.
* Hur gick det? - Eleven har förbättrat sin meningsbyggnad och skriver egna kortare berättelser med början och slut.
* Vart är vi? - Eleven skriver utan svårigheter egna sammanhängande berättelser, men behöver träna mer på att läsa och förstå faktatexter.
* Vart ska vi? - Eleven vill förbättra sin läsförståelse.
* Hur gör vi? - Skolan ska erbjuda varierade uppgifter kring läsförståelse både i form av högläsning, tyst läsning, samt arbeta med bildtexter och faktatexter.
* Hur gick det? osv osv...
En cirkel består av ett oändligt antal hörn
Processen stannar alltså inte vid utvärderingen. Precis som livet självt tar vi vid där vi slutade och fortsätter att utvecklas. Vart vi är och vart vi ska måste följas åt, gå hand i hand, lika tydligt för oss lärare som för elev och vårdnadshavare. Hur vi gör för att nå dit blir ytterligare en länk i kedjan och utvärderingen av hur det gick ska leda till en ny planering. Cirkeln är sluten och därmed: it goes on and on... Innehållet ska förstås kompletteras och byggas på i takt med eleven och läroplanen.
Men varför?
Syftet med individuella utvecklingsplaner och omdömen är förstås att tydliggöra elevens lärande, men också ett bra verktyg för att utvärdera sig själv som lärare och skolan som institution. Alla och allt kan bli bättre, ingenting är fullkomligt. Det är också vad som är så fantastiskt med att få arbeta som lärare tillsammans med barn och familjer. Allt är ständigt i rörelse, och för att utvecklas behövs konstateranden, utvärderingar, planeringar. Inte med syftet att skapa en beständig tillvaro utan en föränderlig. Stundtals önskar man i denna process att allt för ett ögonblick kunde vara bestående, för att i nästa inse att man måste lämna och gå vidare, utforska nya områden, trampa ny mark. Detta är lärande.
Läs mer om IUP och Skriftliga omdömen
* Information om IUP och skriftliga omdömen på Skolverket.se, läs HÄR!
* Några tänkvärda rader om syftet med IUP, läs HÄR!
* Intressant utifrån avhandling om IUP på Skolverket.se, läs HÄR!