måndag 19 maj 2014

Outside the box


"Malin, jag vill ta en liten paus" hör jag då och då under mattelektionen. Det betyder oftast att man får ta ett varv i korridoren, dricka vatten, byta uppgift en stund.
Bra tycker jag, att eleverna har lärt sig att känna efter! Det betyder ju att jag kan ställa krav och utmana dem och lita på att de säger ifrån när de fått nog ;)
Alla behöver pausa ibland, de vet vi. Byta fokus och ändra "tänk". Fruktpaus.

Men ibland behövs mer än så och jag märker att det är lätt att fastna i gamla vanor om man inte passar sig! Fastna i matteboken och glömma det praktiska, problemlösning och samarbetsövningar, den språkliga matten, den laborativa matten...
Eleverna kanske behöver en paus då och då, men inte alltid från matematiken utan snarare från sättet vi arbetar på. Vi borde variera oss mer! Inkludera matematiken i fler ämnen. Bredda och jobba spindelvävspedagogiskt istället för vågrätt. Tänka utanför boxen. Det finns ingenting som säger att skolmatematik måste se ut som den alltid gjort. Ingenting i skolan måste se ut som det alltid gjort. Hoppa!