Så här gjorde jag med ettorna i SVA (jag har gjort samma upplägg med tvåorna, men då förhöjt svårighetsgraden)
1. Jag går igenom alla bilder parvis, läser ordet och illustrerar allt vad jag kan vad ordet står för i sammanhanget. Eleverna säger orden efter mig.
2. Jag lägger alla ord huller om buller med rätt sida upp, och eleverna får i turordning välja två sammanhörande kort (vilka som helst) och läsa orden.
3. Vi blandar korten och lägger dem upp och ner på bordet, spelar Memory!
4. Eleverna läser orden på ett par i taget! MEN nu fyller jag ut deras mening och lägger till ordet i en mening: eleven läser "HEL" jag säger "En hel tårta" eleven säger "HALV" jag säger "En halv tårta". Så småningom förstår eleverna att de ska fylla ut med fler ord och gör det innan jag hinner hjälpa till med andra kortet.
5. Jag skriver de nya orden på tavlan, dvs Tårta, Väg, Flaska, Träd osv. Sedan lägger vi korten på bordet igen (blandat med rätt sida upp). Jag ringar in ett ord i taget på tavlan och eleverna ska skynda sig att hitta rätt kort på bordet. (De måste läsa ordet jag ringat in på tavlan själva, och därefter vad det står på kortet).
Man kan ju göra på en massa olika sätt förstås, och det här är bara ett av alla sätt vi arbetar på!