måndag 13 januari 2014

"Fel-hands-övning" - att träna kommunikationen mellan sina hjärnhalvor!



Det här gör vi för lite av i skolan av många anledningar! Dvs att skriva/rita mm med "fel" hand (alltså den hand man i normala fall inte använder till att skriva och rita med). 

Ett fåtal av oss använder ju båda händerna utan problem, men för de flesta blir det oerhört klurigt och känns ovant att aktivera andra halvan av hjärnan.

Det finns en rad undersökningar och forskning som visar att fysisk aktivitet som engagerar hela kroppen hjälper vår hjärna att tänka bättre. Exempel på fysisk aktivitet är dans och klättring, saker som tränar vår motorik och koordination och särskilt då de övningar som går på motsatt sida av kroppen. Dvs när höger hand sträcker sig över vänster sida av kroppen och vice versa. 

Det finns många olika övningar för att stärka banden mellan hjärnhalvorna (hur tokigt det än låter), man kan t ex gå i åttor på golvet, forma åttor med båda händerna ihopslagna framför sig (åttorna ska gå utanför varje sida av överkroppen, stora åttor alltså). Man kan även ägna sig åt roliga skriv- och ritövningar eller en sådan enkel sak som att flytta papperet framför sig till den sidan som känns mest obekväm (!) när man skriver.

Hur som helst, eleverna gillade just den här övningen, och jag tror att en del sitter i att de kan slappna av och släppa prestationskravet de har på sig själva allt för ofta, för i de här övningarna blir det knasigt och tokigt hur man än anstränger sig! Då blir det kul!

Bland annat fick de prova att skriva sitt eget namn med fel hand, fem gånger. Sedan fick de skriva ta från 1-20, längre om de ville. Jag bad dem försöka hålla koll på att få till siffrorna åt rätt håll, något som lätt blir fel även med rätt hand.

I morgon blir det några övningar till!