I en lektion "skrivstil på skoj"/autografverkstad diskuterar eleverna hur man gör en autograf och vad man använder den till, både med mig och med varandra. En elev kommer på att hon kan gå runt och fråga om andras autografer och gör ett eget autografhäfte. En annan elev upptäcker en frihet i övningen alldeles i slutet.
I skolan måste man få använda språket, lära sig använda det på ett sätt som funkar i klassrummet, trots att det kan bli lite väl mycket prat ibland.
Jag tycker att det är viktigt med frihet under ansvar, när elevernas egna idéer tas på allvar och de får växa som individer. Men det är minst lika viktigt att känna samhörighet och att känna sig delaktig, känna att "vi är en grupp! Vi hör ihop. Vi hjälper och stöttar varandra." När vi jobbar så här lite friare i mindre grupp ibland, når jag eleverna på ett helt annat sätt. Vi kan diskutera och komma vidare.
Alla människor, unga som gamla, som lever tillsammans med andra människor på ett eller flera sätt, vet att gruppdynamik är i ständig rörelse - så även i ett klassrum. Kan man använda sig av det? Vad hittar man där?
Så här kan det låta hos oss under en lektion i skrivande! Bilderna är tagna under olika tillfällen i klassrummet.