Fler Läs-med-sagor hittar du HÄR!
Idag utgick vi ifrån Läs-med-sagan "När Åkes mamma glömde bort". Under filmens gång skrev jag ner olika begrepp.
Efteråt, i samband med att vi diskuterade filmen, gick jag igenom dessa begrepp och skrev ner dem ett i taget på Activeboarden. Eleverna skrev av på egna linjerade papper.
Det kunde låta ungefär så här:
"... och vad hade hänt med Åkes mamma?"
"Hon var konstig!"
"Just det, konstig. Åkes mamma hade blivit konstig. Hur stavar man till konstig?
"K... O... N... S..."
Vi gick igenom hela filmens handling på det här viset och plockade ut vissa ord. Det kan ju låta tjatigt kanske, men eleverna hänger med på det här. De deltar aktivt och får ett sammanhang kring begreppen, både från filmen och från vår diskussion efteråt.
Konstig, drake, frukost, jobbet, ringer, sjukhuset
arg, handen, djur, lekparken, glass, myror, vatten
mormor, hem, säng. Det var dagens ord!
Idag utgick vi ifrån Läs-med-sagan "När Åkes mamma glömde bort". Under filmens gång skrev jag ner olika begrepp.
Efteråt, i samband med att vi diskuterade filmen, gick jag igenom dessa begrepp och skrev ner dem ett i taget på Activeboarden. Eleverna skrev av på egna linjerade papper.
Det kunde låta ungefär så här:
"... och vad hade hänt med Åkes mamma?"
"Hon var konstig!"
"Just det, konstig. Åkes mamma hade blivit konstig. Hur stavar man till konstig?
"K... O... N... S..."
Vi gick igenom hela filmens handling på det här viset och plockade ut vissa ord. Det kan ju låta tjatigt kanske, men eleverna hänger med på det här. De deltar aktivt och får ett sammanhang kring begreppen, både från filmen och från vår diskussion efteråt.
Konstig, drake, frukost, jobbet, ringer, sjukhuset
arg, handen, djur, lekparken, glass, myror, vatten
mormor, hem, säng. Det var dagens ord!