onsdag 18 mars 2015

En väg till att skriva

Jag testar nya vägar till skrivandet tillika läsandet i min klass. 
Idag lånade jag en illustration (The deep) från Erin Kelso och utifrån den

1. ... pratade vi först i helklass om vad vi såg. Jag bad eleverna beskriva med hela meningar och skrev upp på tavlan. Mest för att de skulle veta vad det innebär att "beskriva en bild", vilket tål att upprepas. Vi har gjort detta många gånger förr.

2. Sedan markerade jag adjektiven, fick eleverna att utveckla meningarna.
Därefter skrev de några rader själva om bilden i sina papper (alla hade en varsin kopia).

3. Snart var det dags att skriva en egen berättelse men först berättade jag att illustrationen skulle kunna vara från början av berättelsen, från mitten eller slutet. Detta skulle de sedan själva få bestämma, men att föreställa sig detta först kan ge tankarna ett sammanhang. Eleverna fick ge exempel på vad berättelsen kunde handla om, hur det kunde börja och sluta. 

4. Utifrån tydliga muntliga OCH skriftliga instruktioner fick eleverna sedan börja utveckla historien med en tydlig början, mitten (och slut för de som hann så långt).

Där slutade vi för idag. 
Nästa lektion blir att 

5. Skriva klart berättelsen.

6. Läsa upp den för en kompis.

7. Be en kompis läsa igenom den och kolla stavfel osv. Sedan låta mig läsa igenom.

8. Skriva rent på två nya papper, göra en fin framsida och häfta ihop.

På fredag redovisar vi!