onsdag 4 februari 2015

Läroplanen

Idag, efter tipspromenaden i NO, fick vi lite tid över och jag passade därför på att gå igenom en del av målen i svenska.

Jag förtydligade att det inte är lärarna som bestämmer vad eleverna ska lära sig i skolan, utan att allt står i Läroplanen.

Hur de ska lära sig kan de däremot själva vara med och bestämma, även hur de ska visa för mig vad de kan.

För visa att man kan för sina lärare är A och O. Vi är inga tankeläsare...

Jag förklarade även hur jag bedömer deras prestationer i klassrummet, och hur stor betydelse det har att man försöker. Kanske är två meningar någons allra bästa, någon som verkligen anstränger sig och fokuserar och funderar.
Kanske är två meningar ett resultat av att någon istället för att skriva två sidor har pratat bort tiden - och hur bedömer jag då? Detta och mer gick vi igenom.

Eleverna hade bra idéer, synpunkter och frågor.

Jag förde anteckningar på activeboarden under diskussionens gång och kommer att fortsätta ha sådana här samtal med klassen för att försöka synliggöra lärandet, processerna, lärarens uppgift och elevernas eget ansvar över sitt lärande. Jag tycker att det är viktigt.

Skolan har ett stort värde, men bara om eleverna förstår att det är upp till dem att lära sig.