Som lärare (och elev) ställs man ofta inför utmaningen att tackla konflikter på olika sätt. Man måste utarbeta strategier som fungerar för alla och prova sig fram.
En metod som jag tycker fungerar väldigt bra många gånger, både ur ett lärarperspektiv och elevperspektiv, är arg-bollarna.
Syftet är att ta en boll så fort man känner sig sur, ledsen eller arg och lägga den framför sig på bänken innan man råkar säga eller göra något dumt. Man får inte leka med bollen och man får inte prata eller röra någon med boll framför sig.
När jag ser en boll framför någon går jag fram och frågar vad som hänt/vad eleven känner och om den vill prata om det. När eleven känner sig glad igen lägger den tillbaka bollen.
Jag fick frågan av en annan lärare varför jag har bara 5 bollar, jo för att begränsa utrymmet att vara upprörd. Vi begränsar oss omedvetet till det sociala utrymmet, vilket i vårt fall är 5 bollar. Det räcker alltid.
Oftast har eleverna bollen 10 minuter, sedan brukar de gå och lämna tillbaka den.
Att ha bollen (eller ett annat objekt) som tyst signal - så man slipper visa sina sämsta sidor genom att vara utåtagerande - tycker jag har hjälpt mig få kontroll över många situationer.