Att fylla i, eller rättare sagt att guida eleverna genom matrisen var bland det svåraste jag gjort.
Vi började med att gemensamt gå igenom matrisen för ämnet engelska; varför vi skulle göra den och hur det skulle gå till. Jag vägledde genom varje fråga och eleverna fick därefter kryssa i självständigt. Men det verkade oerhört svårt att bedöma sig själv utan att titta på vad andra hade svarat, jämföra sig osv.
Det tog ungefär en timme, och sedan var alla så trötta att de "inte orkade tänka mer".
På frågan hur de tyckte att det var att bedöma sig själva så här tänkte jag i mitt stilla sinne att de väl tyckte att det var rena döden, men så svarade de allra flesta att "det var roligt", "lite jobbigt men kul!"
Man upphör aldrig att förvånas.
Nåväl, nästa termin kommer vi att jobba mer med självbedömning, kamratbedömning osv. De måste träna på att kunna urskilja vart de står, vart de ska, varför, och hur de ska komma vidare.
Då kan det till exempel vara bra med exempeltexter som motsvarar målen, överträffar målen eller inte når upp till målen = tydligt.
Eleverna ska även oftare få läsa varandras texter, högläsa för varandra osv. När de själva läser sin text högt för någon får de ofta ganska snart syn på vad de behöver ändra på.