måndag 26 maj 2014

VARFÖR

Helena Wallberg föreläser just nu om formativ bedömning. Jag hör en massa bra saker men kommer på mig själv med att hela tiden lägga till ett ord i kom-ihåg-anteckningarna: glöm ej "Varför".
Det är mycket Vart är du nu-Vart ska du - Hur kommer du dit?

Men varför, varför, varför glöms bort allt för ofta. För vi köper alldeles för ofta vad som serveras, vi borde ifrågasätta och låta eleverna göra detsamma, för det är bara på det sättet vi alla kommer framåt!
Vi behöver vara källkritiska till vardags och tacka de elever som går sin egen väg. Ögonöppnare.

Alldeles för ofta låter det bara: Vart är du? Vart ska du? Hur ska du komma dit?
Viktiga bitar fattas då anser jag. Motivationen pratas det ofta om, men i praktiken, gör vi det i praktiken?
Vems mål är vi på jakt efter? Varför då?

Hur många vägar finns det genom skogen?

Återigen, skolan måste inte se ut som den alltid gjort, våga utmana både dig själv och dina elever, våga utmana ledning och skolverk, kollegorläroplaner och skollagar. Allt kan alltid bli bättre och BARA med hjälp av eleverna. BARA med hjälp av elever som tillåts fundera över och ifrågasätta, ges utrymme att skapa sitt eget "varför". Eleverna fet-äger sin egen framtid. Lämna alltså utrymme för VARFÖR och sluta besvara frågan själv.

Note to self: glöm aldrig det.